Turvallisuustilanne

Suomen turvallisuustilannekuva, osa 2

Mitä Sisäministeriö pyrkii saavuttamaan Poliisin toiminnan poliittisella ohjauksella?

Se pyrkii ajamaan kansaa ja poliiseja vastakkain ja kärjistämään kitkan kriisitilanteeksi.

Millä keinoilla Sisäministeriö toteuttaa tätä vastakkainasettelua?

Se alkaa poliisijohdon poliittisilla virkanimityksillä joilla Sisäministeriö valikoi johtotehtäviin sellaiset tahot jotka joko tietoisesti tai tietämättään edistävät Sisäministeriön kumouksellisia tavoitteita. Samalla poistuu vaara rikostutkinnasta kun johtotehtäviin istutetut pitävät huolen siitä että tutkintaa ei tule.[1] Valtakoneiston täytyy toteuttaa virkanimitykset pikkuhiljaa jotta toiminta ei olisi liian läpinäkyvää.

Poliisin tehtäviin ujutetaan toimia jotka luovat kitkaa aiheuttavia ja ylläpitäviä mekanismeja. Kuten esimerkiksi niin että poliisille asetetaan tulosvastuu valtion budjettiin[2], jota sitten ryhdytään ajamaan mm. liikennekameroita kylvämällä ja määräämällä kenttäpoliisille sakotuskiintiöt. Lisäksi neuvottelu ja yhteistyökeskeinen tehtävien hoitaminen muutetaan valvonta ja rangaistuskeskeiseksi. Kun kansalaiset joutuvat näiden toimien kohteeksi riittävän usein niin he alkavat kokemaan poliisit yhteisön ulkopuoliseksi ja sille vihamieliseksi tahoksi. Näin kansan ja poliisin välit saadaan tulehtuneeksi.

Kun valtakoneisto katsoo että kansa on saatu riittävän vihaiseksi niin se ryhtyy agitoimaan kansaa poliiseja välikätenä käyttäen käskemällä poliiseja toteuttamaan ylimitoitettuja ja järjettömiä toimenpiteitä joita olemme mielenosoituksissa nähneet. Lisäksi he pyrkivät madaltamaan kansalaisten voimallisen reagoinnin kynnystä luomalla kansalaisten elinympäristöön osatekijöitä jotka kuluttavat ja uuvuttavat kansaa. Näihin kuuluvat mm. järjettömät koronatoimet.[3] Ks. kohta 4.2.5 Vaikutukset viranomaisten toimintaan, sekä 5 § Valvonta. Kyseinen asia peruutettiin 31.03.2021, tämä mainitaan HE 39/2021 koskevalla sivulla kohdassa peruuttaminen. Tuon jälkeen kansan tahallinen kuluttaminen ja uuvuttaminen kuitenkin näyttää jatkuvan hieman eri kaavalla.[4]

Turvallisuustilanne 2

 

Lähteet:

1.  https://valtioneuvosto.fi/-/1410869/saadoksia-poliisihallinnon-ilmoitusvelvollisuudesta-tasmennetaan-samalla-ehdotetaan-muutosta-poliisipaallikon-nimittamistoimivalta-1
2.  https://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2018&lang=fi&maindoc=/2018/tae/hallituksenEsitys/hallituksenEsitys.xml&opennode=0:1:133:379:575:593:
3.  https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_39+2021.aspx  ks. HE 39/2021 vp
4.  https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_73+2021.aspx

Jaa artikkeli

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on vk
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print